Het Lunchmoment

Ik ben Gülay en ik ben Het Lunchmoment gestart, omdat ik vind dat jouw lunchmoment elke dag een feestje moet zijn. Gezond, vers en verantwoord. Zoals jij het zelf zou maken, als je daar de tijd voor zou hebben.

Hoe het allemaal begon

‘Waar ik ook werkte, ik maakte altijd mijn eigen salades voor lunch. Met verse en liefst biologische ingrediënten. Dat trok de aandacht van mijn collega’s, maar niemand nam de moeite om ook zélf een salade te maken. Geen tijd, geen inspiratie, teveel gedoe. Toen een zwangere collega mijn salades wel wilde kopen, volgden er meer. Daar zit een idee in, dacht ik. Na een mini-marktonderzoek besloot ik er voor te gaan. Met de oprichting van Het Lunchmoment als fijn gevolg.’

Mijn moeder heeft mij geïnspireerd

‘Binnen de Turkse cultuur is eten een verbindende factor. Of er nu wel of geen gasten zijn, er wordt altijd veel en gevarieerd gekookt. Gezamenlijke eetmomenten zijn belangrijk. Mijn moeder kookte altijd met verse ingrediënten, kant-en-klare producten kwamen ons huis niet in. Daar stak ze al haar liefde, tijd en energie in. Toen ik op mezelf ging wonen, nam ik die gewoonte van mijn moeder over. Voor mijn moeder is koken en gezonde voeding zo vanzelfsprekend, dat ze niet beseft hoe bijzonder dat eigenlijk is in deze tijd van gemak en kant-en-klaar.’

Duurzaamheid

‘Mijn moeder verspilde nooit voedsel en gebruikte altijd seizoenproducten. Tomaten en sperziebonen kocht ze in de zomer, in grote hoeveelheden. Dan pureerde ze de tomaten, bakte ze op met uien en olie en bewaarde het mengsel in weckpotten. Sperziebonen bakte ze heel kort op en stopte ze vervolgens in zakjes, die ze invroor. Zo kwamen er ook in de winter verse producten bij ons op tafel. Ik werk voor Het Lunchmoment ook uitsluitend met seizoensgebonden producten. Daarnaast koop ik alleen lokale, veelal biologische producten. En zitten mijn salades in herbruikbare glazen potten.’

Recepten uit de hele wereld

‘Nieuwe recepten uitproberen, van welke wereldkeuken dan ook: zó leuk! In mijn recepten voor Het Lunchmoment proef je de wereld. Ik ben helemaal gek van reizen. Japan, Indonesië, Viëtnam, Thailand, Zuid-Amerika: het kan me niet ver genoeg zijn. Ik wil dat mensen mijn reiservaringen kunnen proeven in mijn salades. Zo heb ik in Lima voor het eerst ceviche gegeten. Ik put uit die smaakervaringen als ik recepten voor Het Lunchmoment bedenk.’

Geen klanten maar fans

‘Ik heb mijn passie in een vorm gegoten: Het Lunchmoment. Als klanten mijn verhaal kennen, hoop ik dat ze dat een mooi verhaal vinden. En geen klant, maar fan van Het Lunchmoment worden. Feedback is daarom heel belangrijk voor mij. De klant bepaalt namelijk wat er goed is aan mijn product en wat er anders kan. Zo wil ik samen met mijn klanten tot een steeds beter product komen.’